Eén van de zeven wereldwonderen - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van MaritIngeEline - WaarBenJij.nu Eén van de zeven wereldwonderen - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van MaritIngeEline - WaarBenJij.nu

Eén van de zeven wereldwonderen

Door: Eline

22 Januari 2017 | Tanzania, Mwanza

Zondag 15 januari

Uitgeruster dan ooit worden we wakker. Heeeerlijk hebben we geslapen. Het is zo gek hoe snel je weer went aan luxe. We voelen ons weer een beetje onszelf. We kunnen weer leuke kleren aan en voelen ons schoon en fris!

We lopen naar beneden voor het ontbijt. Wat een verwennerij staat ons te wachten. Wit brood door een beslag van melk gehaald en opgebakken(geen idee of dit zo is, maar zo smaakt het) en chapati (een soort pannenkoekjes) met watermeloensap en thee. Echt ontzettend lekker en fijn allemaal.
Met een mega goed gevoel stappen we de safari auto in. Wat hebben we er ongelooflijk en onbeschrijfelijk veel zin in!!

Eerst rijden we nog twee uur om van Mwanza naar de Serengeti te komen. Onderweg stoppen we verschillende keren om spullen(eten!) te kopen voor de komende dagen. Onze kok, jaja we hebben een eigen kok mee, komt met van alles aanslepen. Ei, vlees, brood, groenten, we komen niks te kort deze komende dagen.
Dan is het tijd om het park in te gaan. De safari gids wordt om de halverklap gebeld schijnbaar om van alles voor ons te regelen, want als we aankomen bij de parkgates staat er een lunch voor ons klaar. Het is heerlijk en warm! Alsof we in tijden niet meer gegeten hebben is alles zo op. Met volle magen en lege blazen gaat het avontuur nu echt beginnen.
Oh vergeten te vertellen! Tijdens onze lunch, die ergens op een soort picknickplek is, komt er een aapje op ons af. Hij ruikt natuurlijk ons eten. We hebben nu gezien waar het gezegde' apenstreken' vandaan komt! In de auto lagen namelijk nog wat bananen en ander eten voor de reis, het dak en de ramen van de auto waren al open omdat we zo het park in zouden gaan. Het aapje klom op het dak, uitdagend keek hij ons aan.. ' hoe kan ik die banaan te pakken krijgen?' 3 keer heeft hij het geprobeerd en telkens opnieuw jaagden wij het weg. Ohoh wat ongelooflijk eigenwijs!

Wij rijden door de poorten en komen gelijk in een magisch land! Ongelooflijk wat is dit mooi! Onbeschrijfelijk! Ik ben jong en nog bleu qua reizen, maar dit is echt het mooiste wat ik ooit gezien heb. Het is zo puur. Kilometers en kilometers vlakte met bomen en groen. Dieren die met elkaar samen leven en samen hun leefsysteem in stand houden. Er komt geen mens aan te pas. Natuur zoals de natuur hoort te zijn. Het voelt alsof we in een bubbel zijn, ver weg van alle ellende en vreselijke dingen die mensen elkaar en de natuur aan doen. Soms is het zo prachtig dat je bijna niet gelooft dat het echt is. Maar als het dan tot mij door dringt dat dit echt is, springen de tranen in mijn ogen en kropt er een brok zich op in mijn keel. Adembenemend en sprakeloos, wat is dit mooi!

We staan bijna de hele rit in de auto. Af en toe worden we flink gezandstraald. Zand in je neus, ogen, kleren maar voornamelijk in je haar! But nobody cares!
Als we zo staan in de auto met onze haren in de wind voelen we ons echt on top of the world! Als Simba in the Lion King.
Soms lijkt het net of we op de set van de Lion King staan. Kan je nagaan hoe goed die film gemaakt is. De omgeving is hetzelfde en voornamelijk de dieren zijn in het echt hetzelfde als in de film. Ze lopen hetzelfde en ze gedragen zich hetzelfde.

Over de dieren gesproken we kunnen absoluut niet klagen over wat we zien. We hadden ons allemaal ingesteld op misschien 1 beest te zien, maar voornamelijk te genieten van de natuur. Dus wij vielen van de ene " kijk daar!" in de andere "kijk daar!".
Nu zijn jullie vast benieuwd welke dieren wij hebben gezien. Goed dan, there we go! Kuddes en kuddes gnoes, topi topi's, antilopes (heel veel verschillende soorten), impala's, zebra's + baby's (ook heeeel veel), leeuwen + baby's, bavianen, nijlpaarden, een krokodil, buffels, giraffen + baby, waterbokken, everzwijnen (Pumba!), hyena's, gazelle's (ook heel veel!), een paartje luipaarden, struisvogels en marabu's.

De zon gaat bijna onder dus we rijden richting de camping. Als we daar aankomen worden we getrakteerd op een mooie zonondergang. Onze tent wordt opgezet. Hoe vaak we het ook vragen, helpen mogen we niet.

We mogen genieten van een heerlijke maaltijd speciaal voor ons bereid. Na het eten trakteert onze gids ons op een biertje. Hij heeft ons zelfs geleerd hoe we een biertje moeten openen met een ander biertje. Dat is toch hilarisch. Zit je midden in de Serengeti en leert je gids je een biertje te open. We zullen nooit vergeten waar we dit hebben geleerd.
Na een biertje willen we vriendelijk bedanken en lekker gaan slapen. Maar helaas dat zat er niet. We moesten er nog 1 drinken. Helemaal teut lopen we naar onze tent waar we een poging gaan doen tot slapen. Het is oprecht een poging doen tot want echt slapen lukt ons alle 3 niet. Een man in een andere tent snurkt als de neten en van buiten horen we ook allemaal geluiden. Schijnbaar zijn we toch ergens stukjes in slaap gevallen want als we elkaar 's ochtends vertellen wat we allemaal gehoord hebben kunnen we toch niet allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Zo zijn er vannacht dus aapjes bij onze tent geweest. Gek idee he? Dat er zoveel beesten om onze tent leven.

Maandag 16 januari
Omdat we toch al amper een oog hebben dicht gedaan gaan we om 6 uur maar uit bed. Dan maar klaar zijn voor een nieuwe dag. Om half 7 hadden we namelijk afgesproken met onze safari gids om de zonsopgang te zien. Hij neemt ons mee naar een plek met een mooi uitzicht. We wachten nog 5 minuten tot het schouwspel begint! Het is prachtig. De hemel kleurt rood, geel en oranje. In 5 minuten komt de zon op, van een kleine streep net boven de horizon tot een grote ronde vuurbal die boven de bomen uit toornt! Onze foto's zijn precies zoals je je herinnert van de beginscene van de lion king.

Bij terugkomst stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. Na dat we onze maag weer vol hebben vlecht ik Marits haar. Door alle wind van gisteren zit alles vol met zand. We grappen naar elkaar: 'Heb je roos?' "Nee zand!"
We worden zo ongelooflijk makkelijk met alles. Beetje zand in het haar en vieze voeten het maakt allemaal geen drol meer uit.

We staan helemaal klaar voor weer een dag safari. Helaas denkt onze auto daar anders over. Hij wil namelijk niet meer starten. Natuurlijk hebben wij dat weer. Stiekem lachen we ons kapot. Man man man het is toch ook ongelooflijk. We geven de auto een flinke drukkerd en hop hij rijdt weer! Nu maar hopen dat we dit niet onderweg nog een keer hebben. Niet zo heel fijn tussen al die wilde beesten.

Gisteren hebben we al bijna de gehele big 5 gezien! Alleen de olifant en de neushoorn ontbreken nog. Hebben ons ingesteld op helemaal niks, dus alle dieren die we zien zijn meegenomen. Maar als we nu dan toch al zo veel dieren hebben gezien, meer dan we ooit hadden kunnen dromen! Tja, dan begint het zien van een olifant toch wel echt te kriebelen. Onze wens wordt in vervulling gebracht, want ineens staan we oog in oog met een reusachtige olifant. We worden er stil van, wauw! Het is ongelooflijk dat we dit zo maar kunnen zien. Op een kleine 50 meter afstand zo vredig staan hij er bij. Voor de olifant de normaalste zaak van de wereld dat er een auto voor hem staat met meiden dit tientallen foto's schieten. Maar voor ons een ervaring die we nooit meer zullen vergeten.

We rijden door over de stoffige en zanderige savanne. Onderweg zien we oases, zandstromen en fata morgana's. Het is te bizar voor woorden dat we alles wat je tijdens de aardrijkskunde les leert over savanne nu zien met onze eigen ogen. Zelfs wanneer ik dit schrijf word ik er weer stil van.

Na het zien van een hele kudde olifanten met jonkies, giraffes, leeuwen, veel buffels, een gnoe migration, impala's, hyena's, topi topi's  prairiehondjes,  een cheeta paar wat hun gazelle prooi aan het verorberen was, nijlpaarden, gazelle's, zebra's, jakhalzen, everzwijnen, hyrax, een lynx, antilopen en struisvogels rijden we de Serengeti uit en rijden we richting de Ngorongoro kater. Dit is ongeveer een uurtje rijden.

Onderweg stoppen we om een Maasai dorpje te bekijken. Ondanks dat dit hartstikke toeristisch was allemaal, of juist dankzij, werden we hartelijk welkom geheten. Ze zongen een welkomlied voor ons en dansten hun welkomdans. Ook wij mogen meedoen en we krijgen mooie kralenkettingen om. Dan mogen we in de Maasaihuisjes kijken.. zo mega klein. Ik moest mezelf dubbel vouwen om naar binnen te kunnen.

Binnen was het erg donker maar toen onze ogen eenmaal aan het donker gewend waren zagen we een piepkleine woonkamer met aangrenzende slaapkamer. Zo klein dat er niet eens ruimte was voor 1 persoon. Maar dit bleek de "masterbedroom" te zijn. Naast deze mini slaapkamer was nog een slaapkamer. Nog kleine dan de vorige, hier bleken de kinderen te slapen. In de woonkamer stond een plek voor vuur en dus diende de woonkamer gelijk voor keuken.
In dit playmobile huisje kletsen we wat met onze Maasai gids. We vroegen hem natuurlijk het een en ander over verloskunde. Van het een kwam het ander en het gesprek rolde naar kinderen krijgen en trouwen. Het blijkt voor Maasai heel normaal te zijn om 2 of meer vrouwen te hebben. Trouwen met een vrouw kost de man dan 10 koeien. Duidelijke taal toch?
Het gesprek viel daarna een beetje dood waarop ik zei: ' I like it here, it is a nice house'. Dit was natuurlijk gewoon aardig bedoeld, maar de Maasai gids (die nog niet getrouwd was) zag het wel zitten, 3 Nederlandse vrouwen. We konden wel blijven als we wilden, zei hij.
Vriendelijk hebben we dit aanbod toch maar afgeslagen, we moesten immers weer verder. Op naar de Ngorongoro kater!

We rijden over de savanne en zien beesten zo ver het oog reikt. Gazelle's langs de weg, zebra's en gnoe's grazend op het droge gras. Het is onbeschrijfelijk prachtig. Nog steeds met onze haren in de wind natuurlijk! We voelen ons echt on top of the world!

Dan rijden we de Ngorongoro kater in. Het uitzicht alleen al neemt al je adem weg. Dit is echt het paradijs op aarde. Tientallen  kilometers groen omringd door gebergte met in het midden een ongelooflijk prachtig meer vol met flamingo's. De wolken hangen boven het meer wat zorgt voor een prachtige schaduw. Hobbelig en stijl rijden we de krater in. Waar we ook kijken het uitzicht is overal anders en onbeschrijfelijk.

Beneden in de krater is de wolk boven het meer steeds dikker geworden. Het begint te regenen. We zien de regen vallen boven het meer. Daar is het donker maar naast het meer schijnt de zon en is er geen regendruppel te bekennen. Het geeft een prachtig uitzicht. De flamingo's vliegen helaas wel weg door deze regen. Maar goed ja je kan niet alles hebben.
In de kater zien we nog meer beesten. Het lijkt niet op te houden. We zien weer gnoe's, buffels, zebra's, hyena's, gazelle's, olifanten,
kraanvogels, elanden, impala's, bavianen, hippo's en als klapper op de vuurpijl om onze big 5 compleet te maken zien we een neushoorn! Van heel ver weg, maar we hebben hem gezien en dan maakt de big 5 compleet!
Meer dan voldaan, met een stralende glimlach om onze mond rijden we naar onze tweede overnachtingsplek. We hopen nergens meer op. "Als er maar een douche is, maakt me niet uit wat voor een. Ik ga douchen!" zeggen we tegen elkaar in de auto.
Onze safari gids zegt dat we onze bestemming hebben bereikt. We kijken elkaar aan, huh? Dit is geen camping! Met een glimlach zegt onze gids "tonight we don't sleep in tents!". We staan op het terrein van prachtige lodges! Wanneer we uitstappen staan er 2 mensen om ons welkom te heten. We krijgen alle 3 een natte handdoek om ons gezicht en handen mee schoon te maken. Wat een luxe! Wat een verrassing ook!!
We vallen deze dagen echt van de ene wauw in de andere.. Onze kamer is prachtig! 3 aparte bedden met een heerlijke douche! Wat hebben we genoten!

Toen we allemaal weer fris en fruitig waren stond het diner voor ons klaar. Opnieuw is er voortreffelijk voor ons gekookt! Na het eten komt de gids bij ons zitten. Samen drinken we een biertje  (of 2) en spelen we kaart spelletjes. De gids vond dat wij toch wel eens een konyagi moesten proberen. Dat was heeeel lekker volgens hem. Ongelooflijk sterk natuurlijk en wij waren al vol (en teut) van die twee halve liters. Gelukkig wist de gids dat we puur konyagi niet aankonden, dus mengt hij het met een schijfje limoen en een beetje bitter lemon. Tot onze verbazing was dit echt heel lekker! Verhalen worden er verteld over alle safariparken en over de kilimanjaro. Onze kok heeft hem al minstens 100x beklommen!

Moe, voldaan en toch wel een beetje tut gaan we slapen.

Dinsdag 17 januari
Uitgeslapen worden we wakker. Man wat is het fijn om in een goed bed te slapen.  We kunnen heerlijk rustig aan want we hebben geen haast, pole pole. Vandaag brengt de gids ons naar Arusha, wat nog ongeveer 3 uur rijden is. Onderweg vertelt hij ons dat er een Maasai chief is die 72 vrouwen en 225 kindern heeft!! Ongelooflijk he! Elke 3 dagen slaapt een andere vrouw bij de chief. Wij vroegen hoe het mogelijk is dat 1 man 225 kinderen kan verwekken bij 72 vrouwen. Dat is echt bijna niet te doen. De gids zei hierop: " I think some neighbours help him sometime" hahaha oke oke! De chief heeft een eigen school voor zijn kinderen laten bouwen en ze hebben een eigen voetbalveld. Ze kunnen zo hun eigen competitie gaan beginnen.

In Arusha aangekomen kan het grote chillen beginnen. Vandaag gunnen we onszelf een beetje rust. Maar toch kunnen we niet echt de hele tijd op onze kont zitten, want we nemen alweer de daladala naar het centrum. Hier zien we dat Arusha zo westers is vergeleken met wat wij gewend zijn. Ook de bewoners zijn hier veel meer gewend aan blanken. We voelen ons fijn en prima op gemak hier.
We lopen een ietwat te westers cafe in en bestellen koffie en taart! TAAART!! oooh dat was lekker! Helemaal nokkie en vol, maar mmm!

Daarna zijn we naar de Maasai markt gelopen. Hier werden allemaal Maasai spulletjes verkocht. Iedereen wilde dat we in hun winkel kwamen kijken. Het duurde wel een uur voor we 1 straat van de markt gehad hadden. Iedereen vroeg of we niet alsjeblieft even wilden kijken. We liepen maar braaf de winkel in, keken drie seconden gaven een mooi compliment over hoe leuk hun winkel was en we konden zo bij de volgende winkel naar binnen. Toch was het best leuk. De mensen waren lief en geïnteresseerd. Natuurlijk willen ze dat je wat koopt, maar ja geef ze eens ongelijk! 3 blanken op de markt, 3 lopende pinautomaten, ik zou het ook proberen als ik hun was. We leren in iedere geval heel goed afdingen.

• 23 Januari 2017 - 02:56

Corrin :

Geweldig geschreven en wat een avonturen zeg. Kan me voorstellen dat de taart top was. Veeeeeeeel plezier nog x